В сравнение с предходни години, изложението АГРА, което някога беше емблема на българското селско стопанство, става все по-малко както по заети площи, така и посещаемост. Това са първите впеатления от обиколката на АГРА 2020. Най-орязани са площите в 3-а палата, както и на открито.
Към 10.25 ч. откритите изложбени площи са почти празни по отношение на посетители, но за сметка на това в изложбените палати има по-голямо раздвижване на хора: най-вече в 6-а палата, където има щандове на аграрни институти и научни организации, а също и в 13-а палата, където свои щандове имат компании за семена, препарати и специализирано оборудване за земеделие.
АГРА 2020 има нова организация на зоната за фиданки и растения за засаждане, които са изнесени на ново място в страни от 6-а палата.
По-слабият търговски и посетителски интерес е в резултат на две основни причини:
- промяна в начина на маркетиране, рекламиране и достигане до клиенти и реални продажби
- обединението на големите търговци на агротехника в тяхно собствено изложение - БАТА Агро
При първата обиколка на АГРА 2020 прави впечатление, че около 90% от щандовете са на едни и същи места и представят сравнително едни и същи продукти/услуги, както в предходните години.
В сравнение с чужедстранни изложения, които има обособени специални палати и зони за иновации в земеделието, нови технологии, особено в сферата на BigData, прецизното земеделие и внедряването на екологични решения за селското стопанство, то на АГРА 2020 по-скоро сме свидетели на "закърпване" на статуковото и опит за запазване на площите, които стремглаво намаляват с всяка измината година.

Дали причината за това е изостаналият темп на развитие на българското селско стопанство, родният темперамент на земеделци и търговци или изцяло промяната в начина на комуникация, породен от това, че фермерите свикнаха да бъдат обгрижвани и ухажвани по места - във фермите, а в интернет има цялата нужна информация за продукти и услуги - остава всеки сам да прецени.
Ние помним АГРА - в силните години - с интензивност, със срещи, със сделки...но това е един хубав спомен. Развитието не търпи инерция, а изисква нов подход и иновации.
© 2020 Агросалон БГ